Недригайлівський ліцей Недригайлівської селищної ради
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДИТИНИ З ООП
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДИТИНИ З ООП
Соціалізація - це необхідна умова для того, щоб людина розвивалася, застосовуючи великий суспільний досвід. Не існує однакових процесів соціалізації, індивідуальний досвід кожної особистості є унікальним і неповторним.
Соціалізація, що здійснюється через сім’ю, освіту й виховання, необхідна не лише для підготовки до дорослого життя чи здобуття професії. Тільки ефективна, соціально прийнятна соціалізація зможе забезпечити так званий процес «олюднення» людини, надасть їй можливість повноцінно існувати в сучасному світі.
Головним завданням дорослого є передача дитині тих моральних якостей і норм поведінки, які відповідають вимогам суспільства.
ЕТАПИ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДИТИНИ З ООП:
адаптація (пристосування до соціуму);
індивідуалізація (усвідомлення своїх можливостей);
інтеграція (намагання знайти своє місце в суспільстві).
Успішне проходження цих етапів можливе лише в інклюзивному середовищі.
Кожній дитині з особливими освітніми потребами необхідна повага до особистості, прийняття її індивідуальності й неповторності, забезпечення її подальшого повноцінного та гідного життя в суспільстві.
Найголовнішою роботою дорослого є розвиток дитини, глибоке осмислене пізнання того, яка вона, дитина з ООП, що її хвилює, чому вона радіє, через що ображається, які в неї потреби, нахили, чим цікавиться, чи розвинена в неї увага, що можна сказати про її пам'ять або мислення, уяву чи емоції, як допомогти дитині розкрити закладені в ній природою здібності.
Сім’я є основним фактором соціалізації дитини. Саме з сім’ї вона виносить у доросле життя розуміння про моральні цінності, поведінку, взаємовідносини між людьми. Тому вирішальне значення в розвитку дитини відіграє психологічна зрілість її батьків.
Перебування дитини в освітньому закладі є другим етапом соціалізації особистості. Важливу роль має відіграти такт педагогів, повага до дитини з особливими освітніми потребами. Налаштування дитини на перебування у закладі, на важливість нових змін у її житті виконують також і члени родини.
5 основних чинників успішної соціалізації дитини з ООП в умовах інклюзивної освіти:
толерантне ставлення (сприяє зростанню самоповаги, впевненості у власних можливостях);
доброзичлива атмосфера (взаємодія з іншими дітьми, наслідування їх соціального досвіду);
співпраця з корекційними педагогами (ефективність навчання та виховання);
спільна діяльність (налагодження ефективної співпраці).
Обов’язком педагогів, родини, однолітків, всіх, хто оточує дитину з ООП, є життєва необхідність оточити її безмежним добром, ласкою, ніжністю, всебічною увагою та щирою любов’ю. Тільки в цих умовах дитина з особливими освітніми потребами зможе в повній мірі соціалізуватися.